Oprogramowanie CRM dla firm, czyli zarządzanie relacjami z klientem
W jaki sposób skutecznie zarządzać bazami danych w firmie? Jakie oprogramowanie wybrać? Niezależnie od tego, czy prowadzimy małą firmę, czy zarządzamy wielkim przedsiębiorstwem, będziemy mieli do czynienia z koniecznością optymalizacji pracy oraz zarządzania relacjami z klientem, bazując na dostępnych danych biznesowych.
Czym jest CRM dla firm?
Analizę zalet, jakie niesie ze sobą wdrożenie w firmie modułu CRM powinno poprzedzić wyjaśnienie, czym tak naprawdę jest oprogramowanie CRM. W skrócie CRM (ang. Customer Relation Management), to system, który ułatwia i usprawnia zarządzanie relacjami z klientem.
Według definicji oprogramowanie CRM ma dwa główne założenia. Pierwszym z nich jest budowa trwałej więzi z klientem poprzez odpowiednie zarządzanie relacjami. Koncepcja zarządzania CRM zakłada zdobycie lojalności klientów i poprawę relacji z najbardziej oddanymi konsumentami. Ale to nie wszystko, co kryje się pod tym skrótem.
Czym jest CRM? Drugim założeniem tego oprogramowania jest usystematyzowanie procedur wewnątrz firmy i zebranie danych o naszych klientach. Taki system pozwala na zgromadzenie wielu istotnych informacji o konsumentach, którzy są lub mogą być w przyszłości klientami naszej firmy. Zebrane w jednym miejscu dane pomagają jeszcze skuteczniej docierać do klientów i oferować im produkty bądź usługi, którymi mogliby oni być zainteresowani. System CRM dla firm pozwala nie tylko potrzeby zakupowe konsumenta, ale także mierzyć ich efekty i skuteczność takiej kampanii.
Moduł CRM w systemie ERP a funkcjonalności
System ERP (ang. Enterprise Resources Planning) to narzędzie, które umożliwia przedsiębiorcom kompleksowe zarządzanie ich firmami. Niemal każdy obszar działalności firmy można włączyć w działanie tego oprogramowania. Tym, co wyróżnia ten system, jest praca na jednej bazie danych. To rozwiązanie pozwala na dostęp do informacji dla wszystkich członków zespołu bez względu na obszar ich działalności. Do tych danych może mieć wgląd zarówno osoba, która zarządza magazynem, jak również dział księgowości.
Jakie są funkcjonalności systemu CRM dla firm? Sporym udogodnieniem tego oprogramowania jest możliwość automatycznego, cyklicznego generowania i wysyłania faktur. Moduł CRM umożliwia też obsługę skrzynki pocztowej, kontakty i zarządzanie spotkaniami z klientami, delegowanie zadań pracownikom czy automatyczne wysyłanie wiadomości SMS.
System zarządzania relacjami z klientem pozwala również na przeprowadzanie procesu windykacji np. poprzez wysyłkę wiadomości e-mail. CRM to także narzędzie do tworzenia ankiet, które mogą rozbudować naszą bazę danych i opinii na temat kontrahentów.
W jakiej branży sprawdzą się moduły systemu CRM?
Dzięki swojej uniwersalności system CRM doskonale sprawdza się niemal w każdej branży, w której firmy zarządzają bazą danych. Niezbędny system CRM dla firm okazuje się w takich sektorach jak:
- Logistyka – umożliwia śledzenie dostaw, zarządzanie przesyłkami i terminowością ich dostaw, a także umożliwia analizę danych
- Produkcja – moduł CRM pozwala na sprawne zarządzanie wieloma zamówieniami i terminami produkcji.=
- Energetyka – dzięki zastosowaniu oprogramowania CRM firmy z tego sektora mogą sprostać oczekiwaniom klientów, zapewniając konkurencyjne oferty tworzone na podstawie zebranych danych,
- Nieruchomości – zarządzanie nieruchomościami nie jest łatwą sztuką. Z pomocą przychodzi jednak CRM, który pozwoli usystematyzować oferty i dostosować je do oczekiwań, korzystając z bazy klientów w przejrzystej formie,
- E-commerce – prawie każda platforma sprzedażowa w Internecie wykorzystuje system CRM do optymalizacji sprzedaży. Oprogramowanie w tej branży sprawdza się zarówno do obsługi zamówień, produkcji, jak i tworzenia raportów o naszych klientach, co pomaga jeszcze lepiej dobrać kanały komunikacji i systematycznie zwiększać sprzedaż;
- Opieka zdrowotna – tu także system CRM sprawdzi się bez zarzutów zarówno do prowadzenia rejestru danych pacjenta, jak i automatyzacji współpracy między lekarzami, aptekami, a samymi pacjentami. To także doskonałe narzędzie do zarządzania terminami wizyt, a nawet do wysyłki przypomnień o zbliżających się zabiegach;
- Branża hotelarska – ten obszar przemysłu jest prawdziwym “polem do popisu” dla automatyzacji z wykorzystaniem systemu CRM. Podobnie jak w przypadku opieki zdrowotnej, dzięki temu oprogramowaniu możemy zarządzać wizytami i dostępnością pokoi w hotelu
- Finanse – oprogramowanie, o którym piszemy w tym artykule sprawdza się do prowadzenia rejestru klientów, oferowania nowych produktów, kontroli finansów czy terminów płatności. Możliwe jest także ustawienie przypomnień o kończącym się ubezpieczeniu czy nadchodzącej racie,
- Fitness – moduł CRM to nie tylko wsparcie w planowaniu sesji treningowych, ale także odpowiednie źródło danych na temat postępów ćwiczeń czy skuteczności zastosowanej diety.
Sprawdź również inne artykuły, które pomogą Ci wybrać najlepsze systemy dla swojej firmy:
- Wdrożenie CRM w firmie krok po kroku
- CRM w chmurze – na czym polega to rozwiązanie?
- System informatyczny ERP dla firm
Zalety systemu CRM
Oprogramowanie CRM jest najlepszym sposobem na usystematyzowanie kontaktów z klientami, sprzedaży czy codziennej pracy biura. Zalety systemu CRM to przede wszystkim:
- Usprawnienie współpracy pomiędzy członkami zespołu – raz wprowadzone do systemu dane pozwalają na stały dostęp do tych informacji dla każdego członka zespołu. W praktyce oznacza to znaczne zaoszczędzenie cennego czasu
- Poznanie praktyk zakupowych klienta i otwarcie się na nowe możliwości – podczas kontaktu z klientem możesz zbierać wszelkiego rodzaju dane – od miejsca zamieszkania, przez poziom wykształcenia, aż po historię zakupów. Ta z kolei pozwoli Ci lepiej zrozumieć klienta i w przyszłości zaproponować mu dodatkowe usługi Twojej firmy
- Oszczędność kosztów – w krótkim rozrachunku system CRM to dodatkowy koszt dla Twojej firmy. Szybko przekonasz się jednak, że jest to w praktyce spora oszczędność. Konfiguracja systemu CRM dla firm to jednorazowy koszt. Zwiększa ona jednak wydajność, poprawia współpracę i generuje dodatkowe możliwości sprzedażowe;
- Usprawniona analiza – dzięki oprogramowaniu CRM mamy możliwość przeprowadzania szczegółowych analiz. Te z kolei mogą dotyczyć np. efektywności pracowników – manager może ocenić wyniki pracy każdego członka zespołu, bazując na danych zebranych za pośrednictwem systemu – czy samej sprzedaży – tu system koncentruje się nie tyle na zarządzaniu relacjami z klientem, co na kwestiach finansowych. W grę wchodzi analiza wyników finansowych – globalnie, biorąc pod uwagę ogół klientów, ale także z możliwością podziału konsumentów na konkretne grupy. Dodatkowo system CRM umożliwia tworzenie raportów o klientach, którzy od dłuższego czasu niczego nie zakupili czy, z którymi dawno się nie kontaktowano.
Oprogramowanie CRM dla firm od Comarch
Jednym z głównych dostawców systemów CRM na polskim rynku jest firma Comarch, która oferuje uniwersalne narzędzie do zarządzania danymi. W swojej ofercie firma ta posiada dwa główne rozwiązania – ERP XL oraz ERP Optima. Pierwszy z systemów przeznaczony jest dla zakładów produkcyjnych z różnych branż. Usprawnia działanie dużych przedsiębiorstwa, które tworzą olbrzymią bazę danych. Drugi wymieniony moduł CRM przeznaczony jest do obsługi małych i średnich przedsiębiorstw. Tu sporą rolę odgrywa przejrzystość i szybki dostęp do danych. Zarówno ERP XL, jak i ERP Optima dostępne są w dwóch modelach – stacjonarnym i abonamentowym – co umożliwia dostosowanie oferty do wymagań i oczekiwań konkretnego klienta.
Jako Śląska Grupa Informatyczna jesteśmy wieloletnim partnerem firmy Comarch, oferując wdrożenie i rozwijanie, a także stałą pomoc w obsłudze oprogramowania CRM. Podczas współpracy wdrażamy niezbędny system i zapewniamy wsparcie na każdym etapie korzystania z dostarczonych rozwiązań.
Chcesz skorzystać z naszej oferty? Zapraszamy do kontaktu!