backup bazy danych

Backup bazy danych, czyli ochrona przed utratą informacji biznesowych i nie tylko

Czy backup jest potrzebny? Nowoczesne technologie rodzą wiele zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informacji. W momencie zainfekowania urządzenia może dojść nawet do utraty najważniejszych danych biznesowych. Jeżeli zastanawiasz się, co zrobić, by zabezpieczyć swoją działalność przed takimi zagrożeniami, pomożemy Ci znaleźć optymalne rozwiązanie. Backup bazy danych zapobiega utracie informacji i pozwala na szybką reakcję w przypadku ataku.

 

Czy backup jest potrzebny?

Według Federalnego Urzędu Bezpieczeństwa Technik Informacyjnych (BSI), w 2021 roku zostało wykryte aż 144 miliony nowych wariantów złośliwego oprogramowania. Cyberprzestępcy prowadzą wzmożone działania, które wpływają na wyższy stopień zagrożenia. Jeżeli nie zadbasz o bezpieczeństwo swojej infrastruktury IT, musisz być świadomy podejmowanego ryzyka. 

Jeżeli zastanawiasz się, czy backup jest potrzebny, stopień zagrożenia atakami hakerów powinien być jednym z powodów przemawiających za podjęciem decyzji o wprowadzeniu zabezpieczeń. Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania. Kradzież laptopa lub uszkodzony sprzęt są kolejnymi zagrożeniami, które przemawiają za tym, by stworzyć backup danych w chmurze.

Nie zapominaj również, że technologie bywają zawodne. Coraz częściej pojawiają się informacje o awariach serwerów, które prowadzą nierzadko do ogromnych strat dla właścicieli stron internetowych. Co ważne, dotyczy to nie tylko firm działającym w sektorze E-commerce. Jeżeli nie zadbasz o backup bazy danych, przywrócenie serwisu do stanu sprzed awarii może okazać się niemożliwe. 

Chcę wiedzieć więcej

 

Kiedy i dlaczego backup w chmurze dla firm to za mało?

Nie powinieneś mieć już wątpliwości, czy backup jest potrzebny. Musisz jednak wiedzieć, że istnieje kilka rozwiązań, które mogą Ci pomóc. Do najpopularniejszych należy backup w chmurze dla firm. Dzięki temu podniesiesz bezpieczeństwo swoich danych biznesowych. Takie rozwiązanie umożliwia optymalizację czasu i kosztów, a także zapewnia wysoką efektywność.

Backup w chmurze dla firm opiera się na systemie pilików, które możesz automatycznie odzyskać w dowolnym momencie. Ponadto możesz samodzielnie ustawić częstotliwość tworzenia kopii zapasowych. Zastanów się, jak często wprowadzasz zmiany w witrynie i dostosuj tworzenie backupu w chmurze do potrzeb swojej firmy. 

Warto jednak zaznaczyć, że backup danych w chmurze może okazać się niewystarczającym zabezpieczeniem w przypadku nowych zagrożeń. Cyberprzestępcy tworzą złośliwe oprogramowania, które uniemożliwiają dostęp do systemów oraz danych przechowywanych online. Aby uniknąć strat w przypadku takiego ataku, należy zadbać również o tradycyjny backup bazy danych.

 

Backup przyrostowy, pełny, kumulacyjny – czym się różnią?

Automatyczny backup na dysk zewnętrzny jest jednym z najlepszych rozwiązań w obliczu oprogramowania ransomware. Warto jednak wiedzieć o różnicach w procesie tworzenia kopii zapasowych. 

  • Pełny backup danych, czyli stworzenie kopii wszystkich danych. Dzięki niemu przywrócisz bez problemu swój system w przypadku całkowitej awarii i utraty plików. Pełny backup zajmuje jednak więcej czasu oraz miejsca niż pozostałe rozwiązania.
  • Kumulacyjny backup bazy danych umożliwia zapisywanie wyłącznie nowych informacji, które nie pojawiły się w ostatniej wersji plików. Dzięki temu zredukujesz ilość zajmowanego miejsca. Proces przywrócenia danych zajmuje jednak więcej czasu, ponieważ musisz odzyskać dane z backupu pełnego oraz ostatnio wykonanego backupu kumulacyjnego.
  • Automatyczny backup przyrostowy jest optymalnym rozwiązaniem pod kątem zajmowanego miejsca oraz czasu realizacji. Przywrócenie systemu w przypadku awarii okazuje się nierzadko pracochłonne, ponieważ musisz odtworzyć ostatnią pełną kopię zapasową oraz wszystkie mniejsze pliki.

 

Jak przygotować swoją firmę na nagłą awarię? Backup bazy danych

Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoje informacje biznesowe są bezpieczne, powinieneś zadbać o stworzenie kopii zapasowych zgodnie z regułą 3-2-1.

Polega to na stworzenie co najmniej trzech backupów na dwóch różnych urządzeniach. Wzmożone działania cyberprzestępców spowodowały pojawianie się nowych zagrożeń. 

Są to między innymi: oprogramowania ransomware, które ograniczają możliwość odczytu plików danych. W takim przypadku backup danych w chmurze nie wystarcza. Zalecamy więc przechowywanie jednej kopii na nośniku tradycyjnym. Zadbaj również o znalezienie bezpiecznych lokalizacji.

 

Backup bazy danych – procedura krok po kroku

Procedura tworzenia backupu bazy danych różni się w zależności od wybranego systemu. Pierwszy krok pozostaje jednak niezmienny. Podstawą jest pełny backup. Następnie pliki uzupełniają się o:

  • pełne zestawy danych zmodyfikowane lub dodawane od momentu pełnej kopii zapasowej – automatyczny backup kumulacyjny lub
  • dane, które zmieniły się od momentu stworzenia pełnej kopii zapasowej – automatyczny backup przyrostowy.

Zaufaj specjalistom i zabezpiecz swoją firmą

Teraz już wiesz, jak ważny jest backup danych biznesowych. Jeżeli zastanawiasz się, jaki system wybrać, zaufaj specjalistom. Znajdziemy dla Ciebie optymalne rozwiązanie i zadbamy zarówno o backup w chmurze, jak i tradycyjny. Stworzymy odpowiednie kopie zapasowe. Zapewnimy natychmiastową reakcję w przypadku awarii. Pomożemy zabezpieczyć Twoje dane biznesowe. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami!

Outsourcing IT